TV och BreDband

TV

Föreningen har ett kabel-TV-nät och ett avtal med Telenor om distribution av TV-kanaler till alla lägenheter.

Ett basutbud, kanalpaketet TV Bas, ingår i månadsavgiften och distribueras både analogt och digitalt till alla lägenheter. En standard-lånedigitalbox ingår och ska finnas i varje lägenhet. Telenors avtal med brf Bränneriet har avtalsnr 069235.

OBS! Ta varken bort eller flytta TV-uttag och -kablar i er lägenhet – det påverkar grannarnas möjligheter att koppla in TV.

Digitalt utbud via din box

Vid digital anslutning har du tillgång till TV Bas där alla cirka 16 kanaler kan ses i HD-kvalitet.

Närmare info om kanalutbud finns på telenor.se/handla/tv. Skriv in din gatuadress och ditt lägenhetsnummer så får du information om det aktuella utbudet samt möjliga tilläggstjänster och tillvalspaket som TV i flera rum, Telenor Stream med mera. Observera att vissa av de tjänster som presenteras inte gäller för för förening. Priserna som visas är de som gäller för dig som medlem i brf Bränneriet.

Kontakttfn hos Telenor för frågor och anslutning: 020-222 222.

Analogt utbud via din antennkontakt

TV Bas finns även tillgängligt som analog antennsignal. Anslut TV:n till en antennkontakt i väggen och gör en kanalsökning. Du behöver varken konto hos eller anmälan till Telenor. För mer information om kanalutbud, se ovan.

De analoga och digitala signalerna är tillgängliga var för sig; du kan ansluta en TV-apparat digitalt och en andra TV-apparat analogt.

Streaming

Telenor Stream är en tjänst som gör att du kan titta på de flesta av dina kanaler på en dator/surfplatta med internetanslutning. Du kan även se gamla program och hyra film.

Enligt Telenors webbplats så ingår Stream i basutbudet TV Bas för lägenheterna i vår förening. Den uppgiften är dock felaktig, streaming ingår endast om du har någon tilläggstjänst.

Registrering och boxar

För att kunna se de digitala kanalerna och Stream måste du registrera dig och din box hos Telenor på tfnnr 020-222 222 eller telenor.se/mitt-telenor. För registrering krävs:

  • Namn

  • Personnummer (organisationsnummer fungerar inte)

  • Gatuadress

  • Skattemyndighetens lägenhetsnummer (viktigt).

Om du redan har ett konto men inte varit inloggad på mycket länge, så kan du behöva kontakta kundtjänsten. Efter att ha loggat in kan du se vilka tjänster/utbud som du abonnerar på.

Observera att standardboxen följer med lägenheten men måste registreras på rätt innehavare. För dig som nyinflyttad där en box redan varit registrerad, så måste den först avregistreras från den förre låntagaren för att sedan registreras på dig som ny låntagare. Den förre låntagaren har ansvar för boxen tills den avregistrerats. Observera att äldre boxar, typ 2840 från Canal Digital som inte varit registrerade tidigare, inte längre kan användas. Då får du som ny låntagare en ny lånebox från Telenor.

Du kan också ansluta med ett programkort i CA-modul för TV med inbyggd box. Här måste du först klargöra hos Telenor att din TV accepterar Telenors tekniska villkor för CA-modul.

Bredband

Föreningen har ett bredbandsnät med anslutning till Internet. Anslutningen ingår i månadsavgiften. Alla lägenheter är anslutna med kapaciteten 1 Gbps. Upplevd kapacitet med kabelanslutning är normalt 600–800 Mbps. Anslutning med trådlöst nätverk, wifi, begränsar oftast kapaciteten betydligt. Du kan testa din anslutning med till exempel bredbandskollen.se eller Speedtest.

Föreningen äger och hanterar nätverket inom fastigheten. Föreningen abonnerar på en anslutning till Internet från Tele2 på 4 Gbps. Anslutningen till Internetoperatören sker via intern router och brandvägg.

Anslut till nätet med modern router och säkerhetsprogram

Du måste ansluta till föreningens nätverk via en så kallad router. Du ansvarar själv för att köpa och koppla in den. Hör av dig till bredbandsgruppen (eller någon kunnig granne) om du behöver hjälp med installation med mera, se under Felanmälan och Mer om routrar nedan.

Den port på routern som är märkt ”WAN” eller ”Internet” ansluts med Ethernet-kabel till nätverksuttaget ovanför din ytterdörr. Du får inte ansluta en dator eller annan utrustning direkt till nätverksuttaget, för att skydda ditt lägenhetsnät och föreningens nät. Du får inte heller ansluta en server som tillhandahåller tjänster på Internet.

Datorer och annat som kopplas upp mot föreningens nät via din router ska vara utrustade med antivirus-/säkerhetsprogram som uppdateras regelbundet (Windows har även ett inbyggt sådant program).

I vårt interna nät och på Internet har du en egen, unik IP-adress som är möjlig att knyta till din lägenhet. Följ lagar och god sed. Du får inte försöka få tillgång till föreningens eller andra boendes utrustning eller information.

Har du problem med internet?

Är ditt bredband segt? Får du avbrott eller hackar det? Kontrollera först detta:

  1. Använd en modern och uppdaterad router för att surfa säkert och tillräckligt snabbt. Är det länge sedan du startade om din router? Gör det annars. Dra ur strömkabeln och anslut den igen efter någon minut.

  2. Använder din router 2,4 GHz-bandet? Många kan även använda 5 GHz-bandet, så försök ansluta till det istället. 5 GHz ger generellt högre fart men kortare räckvidd, 2,4 GHz har fler störningskällor.

  3. Har du långt mellan routern och det du försöker ansluta, eller betongväggar emellan? Försök att flytta routern närmare, pröva dig fram, eller köp en repeater, extender eller annan utrustning som utökar nätverkets räckvidd.

  4. Testa din anslutning till föreningens nät. Koppla en Ethernet-kabel mellan en dator och din router och kör till exempel bredbandskollen.se eller Speedtest på datorn. Koppla sedan ur kabeln och gör testet igen när du är ansluten som vanligt via trådlöst nätverk, wifi, till routern och från det ställe där du brukar uppleva problem. Då märker du hur anslutningen till ditt egna nätverk påverkar kapaciteten du får från föreningens nät.

Hjälper inte dina åtgärder ovan så kan du göra en felanmälan till föreningens bredbandsgrupp nedan.

Felanmälan

Problem med bredbandet anmäler du antingen via detta formulär eller till maskinisten som skickar en anmälan till gruppen med boende som hanterar bredbandet. Kom ihåg att lämna kontaktuppgifter, berätta när felet skedde och hur det yttrade sig.

Mer om routrar

Om du ska köpa en ny router så bör den uppfylla följande krav enligt föreningens bredbandsgrupp:

  • följa trådlösa standarden WiFi 6 (802.11ax)

  • ha minst två portar (Ethernet) för att kunna ansluta dator med mera med sladd istället för med det trådlösa nätet

  • Ethernetportarna ska ha kapaciteten 1 Gbps = 1 000 Mbps. Routrar som bara har 100 Mbps rekommenderas inte

  • möjlighet att ställa in/konfigurera routern med en webbläsare utan att använda en specifik mobilapp. Bredbandsgruppen hjälper inte till med installation av routrar som kräver mobilapp

  • inte behöva kosta mer än 1 000–2 000 kr. Funderar du på en billigare router så är det en god idé att kolla upp produkten först. Är det en välrenommerad routertillverkare? Läs tidigare köpares betyg/recensioner på välkända sajter som exempelvis webbhallen.se, kjell.com eller netonnet.se.

Om du inte får bra täckning eller tillräcklig kapacitet överallt där du behöver, kan du komplettera din router med en extra accesspunkt (repeater/range extender). Det finns också dyrare och mer komplexa så kallade mesh-system. Bredbandsgruppens erfarenhet av de senare är vare sig stor eller odelat positiv.

Mer om wifi och täckning

Föreningens bredbandsgrupp får ofta frågor om problem med trådlös nätverkstäckning eller -kapacitet. Tänk på detta:

  • Wifi är ett trådlöst radionät mellan din dator, mobiltelefon eller padda och din router, och därmed till Internet. Dessa radiosignaler är svaga. De färdas slumpmässigt och dämpas av de material som signalen passerar. Betongväggar dämpar mycket.

  • Placera routern så du ser den från de rum där du använder wifi. Att placera routern vid nätverksuttaget vid ingångsdörren är en dålig idé i de flesta av föreningens lägenheter. I lägenheterna i sjöhusen behöver du sätta routern ganska långt in i korridoren. I de lägenheter som har ett stort rum som alla rum egentligen gränsar mot, behöver routern stå i det stora rummet.

  • Den teoretiska hastighet som routertillverkarna anger motsvarar aldrig den praktiska. Om du tror att föreningens nät fungerar dåligt, testa först med bredbandskollen.se på din dator/padda uppkopplad med Ethernetkabel till routern. Tänk på att alla komponenter – dator, router, Ethernetkabel – kan påverka resultatet. För att sedan se hur ditt wifi-nät påverkar kapaciteten kan du göra om testet men ansluta som vanligt med wifi till routern.