TV och BreDband

TV

Föreningen har ett kabel-TV-nät och ett avtal med Telenor om distribution av TV-kanaler till alla lägenheter.

Ett basutbud, kanalpaketet TV Bas, ingår i månadsavgiften och distribueras både analogt och digitalt till alla lägenheter. En standard-lånedigitalbox ingår och ska finnas i varje lägenhet. Telenors avtal med brf Bränneriet har avtalsnr 069235.

Digitalt utbud via din box

Vid digital anslutning har du tillgång till TV Bas där alla cirka 16 kanaler kan ses i HD-kvalitet.

Närmare info om kanalutbud finns på telenor.se/handla/tv. Skriv in din gatuadress och ditt lägenhetsnummer så får du information om det aktuella utbudet samt möjliga tilläggstjänster och tillvalspaket som TV i flera rum, Telenor Stream med mera. Observera att vissa av de tjänster som presenteras inte gäller för för förening. Priserna som visas är de som gäller för dig som medlem i brf Bränneriet.

Kontakttfn hos Telenor för frågor och anslutning: 020-222 222.

Analogt utbud via din antennkontakt

TV Bas finns även tillgängligt som analog antennsignal. Anslut TV:n till en antennkontakt i väggen och gör en kanalsökning. Du behöver varken konto hos eller anmälan till Telenor. För mer information om kanalutbud, se ovan.

De analoga och digitala signalerna är tillgängliga var för sig; du kan ansluta en TV-apparat digitalt och en andra TV-apparat analogt.

Streaming

Telenor Stream är en tjänst som gör att du kan titta på de flesta av dina kanaler på en dator/surfplatta med internetanslutning. Du kan även se gamla program och hyra film.

Enligt Telenors webbplats så ingår Stream i basutbudet TV Bas för lägenheterna i vår förening. Den uppgiften är dock felaktig, streaming ingår endast om du har någon tilläggstjänst.

Registrering och boxar

För att kunna se de digitala kanalerna och Stream måste du registrera dig och din box hos Telenor på tfnnr 020-222 222 eller telenor.se/mitt-telenor. För registrering krävs:

  • Namn

  • Personnummer (organisationsnummer fungerar inte)

  • Gatuadress

  • Skattemyndighetens lägenhetsnummer (viktigt).

Om du redan har ett konto men inte varit inloggad på mycket länge, så kan du behöva kontakta kundtjänsten. Efter att ha loggat in kan du se vilka tjänster/utbud som du abonnerar på.

Observera att standardboxen följer med lägenheten men måste registreras på rätt innehavare. För dig som nyinflyttad där en box redan varit registrerad, så måste den först avregistreras från den förre låntagaren för att sedan registreras på dig som ny låntagare. Den förre låntagaren har ansvar för boxen tills den avregistrerats. Observera att äldre boxar, typ 2840 från Canal Digital som inte varit registrerade tidigare, inte längre kan användas. Då får du som ny låntagare en ny lånebox från Telenor.

Du kan också ansluta med ett programkort i CA-modul för TV med inbyggd box. Här måste du först klargöra hos Telenor att din TV accepterar Telenors tekniska villkor för CA-modul.

Bredband

Föreningen har ett bredbandsnät med anslutning till Internet. Alla lägenheter är anslutna till nätet. Anslutningen ingår i månadsavgiften.

Anslut med router

Föreningen äger och hanterar det interna nätverket inom fastigheten. Föreningen abonnerar på en anslutning till Internet från Tele2 på 4 Gbps. Anslutningen till Internetoperatören sker via intern brandvägg och router med IP-adressöversättning. Varje lägenhet är ansluten till närmsta switch med kapaciteten 1 Gbps.

Anslutningen till föreningens nätverk ska ske via en så kallad router. Du ansvarar själv för att köpa och koppla in den. Den port på routern som är märkt ”WAN” eller ”Internet” ansluts med sladd till uttaget ovanför din ytterdörr. Du får inte ansluta en dator direkt till uttaget, för att skydda ditt lägenhetsnät och föreningens nät.

Datorer som kopplas upp mot föreningens nät via din router ska vara utrustade med antivirus-/säkerhetsprogram som uppdateras regelbundet (Windows har även ett inbyggt sådant program).

Har du en Apple-router måste du se till att den är rätt inställd för föreningens nät, annars kan både du och dina grannar få problem. Läs mer nedan:

Felanmälan

Problem med bredbandet anmäler du antingen via formuläret nedan eller till maskinisten som skickar en anmälan till gruppen med boende som hanterar bredbandet. Kom ihåg att lämna kontaktuppgifter, berätta när felet skedde och hur det yttrade sig.